תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 81 פוחתת מידת הנגישות באמצעות תחבורה ציבורית למקומות העבודה, לחינוך מתקדם, לשרותי בריאות וכיוצא בזאת. 77 כפועל יוצא, תושבי הפריפריה נאלצים פעמים רבות להחזיק שני כלי רכב למשפחה ויותר, דבר המתבטא בעליית יוקר המחיה, מגביר את הפגיעה באוכלוסיות החלשות ומוסיף לגודש בכבישים. מגמה זאת בולטת ביתר שאת בישובים הערביים, בהם היקף השימוש בתחבורה ציבורית עומד על כ- 4% בהשוואה ל- 18% בחברה היהודית. 78 תופעה זו מביאה את האוכלוסייה המוחלשת לתלות במעסיקים הגדולים ש מספקים הסעות לעובדים, ובכך גם מגבילה את יכולת ההשתכרות שלה. 79 התחבורה הציבורית בישראל נתפשת כצורת ההתניידות הרלוונטית למעמד הנמוך, או למי שאינם יכולים להתנייד ברכב (זקנים, ילדים, חיילים וכו'). בתוך כך, יצוין כי דווקא הרכבת נתפשת ככלי תחבורה אטרקטיבי יותר בעיניי כלל הציבור ולרוב ההימנעות מנסיעה בו תלויה ביעילות הנסיעה וזמינותה יותר מאשר ב תפישה תדמיתית. 80 הי קף תנועת הרכבות כיום ו תוכניו ת הפיתוח של רכבת ישראל, אינם מספקים את הביקושים הקיימים. תחזיות רכבת ישראל להיקף הנוסעים ב- 2017 היו נמוכות ב- 25% מהמציאות, מה שהביא לעליה של 44% באיחורים בשעות השיא ולהכפלה כמעט פי 5 בביטולי נסיעות. 81 בשנים 2020-2018 היו בישראל בממוצע שנתי כ- 190,000 תאונות דרכים (מכל הסוגים), מתוכן כ- 56,000 תאונות דרכים עם נפגעים, שהביאו לכ- 81,000 פצועים, וכ- 343 הרוגים. 82 יצוין כי למרות שבעשרים השנים האחרונות הייתה ירידה משמעותית במספר ההרוגים בתאונות הדרכים ( 47% בשנת 2001 ביחס ל- 18% בשנת ,)2010 ישראל עדיין מדורגת במקומות האחרונים ביחס לשאר מדינות ה- OECD ב נתון זה. מלבד הסבל האנושי הרב שיוצרות תאונות הדרכים, הן מביאות לפגיעה משמעותית גם במישור הכלכלי . העלות השנתית של תאונות הדרכים נאמדת בכ- 17 , עלות העולה משנה לשנה (גם אם סך ₪ מיליארד התאונות יורד). 83 בתוך כך, העלות להרוג נאמדת בכשבעה מי ליון ש"ח, פצוע קשה מאוד בכארבעה מיליון ש"ח ופצוע קשה כשני מיליון ש"ח. 65% מהנזק הכלכלי (כ- 11 אובדים בתאונות אופניים. בשמונה השנים ₪ ) בתאונות הדרכים מקורו בתאונות באזור העירוני, וכמיליארד ₪ מיליארד האחרונות, הסיכון של אדם מהחברה הערבית להיהרג בתאונה היה פי 2 בקירוב בהשוואה לחברה היהודית, והסיכון להיפגע קשה היה פי 1.5 בקירוב. 84 77 בנק ישראל, איך מגיעים לעבודה בישראל?, עמ' .40 78 נתוני ,2017 תוכנית אב לתחבורה בחברה הערבית, ,2019 עמוד .21-22 79 בנק ישראל, איך מגיעים לעבודה בישראל?, עמ' .40 80 בנק ישראל, איך מגיעים לעבודה בישראל?, עמ' .7 81 דו"ח מבקר המדינה, 2019 , פרק הרכבת, עמ' .91-93 82 הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מגמות בבטיחות בדרכים בישראל, .2020 83 גוטמן, ליאור. "מחיר הקט ל בכבישים: יותר מ- 22 מיליארד שקל בשנה" , כלכליסט, .2018 84 הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מגמות בבטיחות בדרכים בישראל, .2020

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=