תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 80 השימוש ברכב פרטי מביא לבזבוז קרקע רב בשל הצורך בהוספת נתיבי נסיעה ומקומות חניה, שניצולם משתנה בין שעות היום (חניה באזורי המסחר והתעסוקה) לבין שעות הלילה (חניה בבית). בזבזנות זו באה על חשבון היכולת לפתח פתרונות תחבורה אחרים, החל מרכבות כבדות וקלות ( Tram Trains ) , דרך נתיבי עדיפות ל תחבורה ציבורית, ולתחבורה "רכה" - שבילים בלעדיים לאופניים ול הולכי רגל. התחבורה הציבורית בישראל אינה נותנת מענה כנדרש במדינות מפותחות. ב- 40 השנים האחרונות גדלה האוכלוסייה בישראל פי 5.2 , בעוד הנסועה של אמצעי התחבורה הציבורית גדלה בפחות מ- .50% במטרופולינים תל אביב, חיפה וירושלים שיעור הנסיעות בתח בורה ציבורית מסתכם בכ- 23% בלבד מכלל הנסיעות בהשוואה לכ- 50%-30% במטרופולינים במדינות המערב. 71 באופן דומה, רק 39% מהישראלים מרוצים מהתחבורה הציבורית ובהתאמה אחוז גבוה של ישראלים מגיעים למקום העבודה ברכב פרטי. הדבר נובע בין היתר מכך, שבישראל קיים מחסור מתמשך במגוון אמצעי תחבורה ציבורית, המאפשר גמישות ויעילות למשתמשים, זאת בהשוואה למרבית המטרופולינים במדינות המפותחות, בהן מושתת מערכת התחבורה הציבורית על מגוון אמצעי תחבורה - רכבות קלות, רכבות פרבריות, רכבות תחתיות וכיוצא באלה . בישראל התחבורה הציבורית מתבססת על האוטובוס כאמצעי הנסיעה העיקרי. בהיעדר נתיבי ייעודיים והעדפה בצמתים לתחבורה ציבורית (תוצר של פער בתכנון ובתקצוב), מהירות הנסיעה הממוצעת של אמצעי התחבורה הציבורית בערי ישראל היא 16 קמ"ש בלבד, זאת לעומת 25 קמ"ש במדינות ה- OECD . עובדה זו מורידה את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית. 72 קיים חוסר משמעותי בהשקעה בתשתיות מסילה (בין עירונית) ביחס לתכנון ולצרכים ורק בשנים האחרונות, הוחל בפיתוח מערכות הסעת המונים במטרופולינים (רכבת קלה וכו'). נוכח העובדה כי מימוש הפרויקטים לוקח שנים רבות, עולה השאלה עד כמה המענה (שתוכנן לפני 20-30 שנה) ייתן מענה לצרכים העדכניים, ואלו של העשורים הקרובים. ההשקעה בתחבורה ציבורית היי תה במשך שנים ארוכות משנית להשקעה בכבישים. תהליך זה עודד שימוש ברכב פרטי. 73 בעשור האחרון נראה כי המגמה עוברת שינוי הדרגתי והחל מ- 2013 רוב תקציב משרד התחבורה מושקע בתחבורה ציבורית, עד כדי 80% ב- 2022 . למרות השינוי המהותי שחל במדיניות, התחבורה הציבורית עדיין נמצאת בתת השקעה מתמשך וישראל עדיין נמצאת בפיגור אחרי המדיניות המפותחות במגוון תחומים. 74 פערים בתחבורה הציבורית בין אזורי המרכז והפריפריה בישראל מביאים לחסמים ברוב תחומי החיים. 75 ביותר ממחצית מהרשויות הפריפריאליות היקף שירות התחבורה הציבורית קטן בכ- 31% מהממוצע הארצי. 76 ככל שיישוב פריפריאלי יותר, כך 71 הכנסת מרכז מחקר ומידע, השקעות בתחבורה ציבורית בישראל ובעולם, .2013 72 זגריזק, אסף. "ישראל עומדת בפקק: האם רואים את הסוף?", YNET , .2021 73 משרד התחבורה, פיתוח התחבורה הציבורית, תכנית אסטרטגית, .2012 74 משרד מבקר המדינה, דו"ח "משבר התחבורה הציבורית", .2019 75 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פערים בין מרכז לפריפריה .2019 ,2016-2017 76 משרד מבקר המדינה, דו"ח "משבר התחבורה הציבורית", .2019

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=