תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 79 תחום התחבורה הינו בעל השפעה ישירה ומכרעת על המשק ועל איכות החיים של התושבים במדינה . בתוך כך, ניידות גבוהה ותחבורה יעילה מהוות מרכיב משמעותי באיכות החיים ובפוטנציאל השגשוג הכלכלי. כיום, ישראל היא המדינה הצפופה ביותר ממדינות ה- OECD במספר כלי רכב לק"מ כביש, למרות שיעור מינוע מהנמוכים ביותר. 64 מצב זה הב יא את ועדת הכלכלה של הכנסת וגורמים נוספים להגדיר את העומס בכבישים כ מצב חירום למשק ולמדינה, ה מחייב תגובה מהירה ונרחבת, הכוללת מחויבות לאורך זמן לתיקון המצב. 65 תחום התחבורה מורכב ומושפע ממגוון רחב של נושאים ; בפרק זה בחרנו להתמקד באלו העומדים בראייתנו בבסיס היכולת לפתח את רעיון 3 המרכזים בישראל : הגודש בכבישים ומשמעויותיו, התחבורה הציבורית ו הקטל בכבישים . ישראל מדורגת במקום הראשון מבין מדינות ה- OECD במספר הרכבים לק"מ כביש. נז קי הגודש בכבישים באים לידי ביטוי בעליה בזיהום האויר, בירידה בפריון העבודה ובעליה ביוקר המחיה ( בעקבות עלויות שינוע גבוהות של סחורות) והם מוערכים בכ- 35 בשנה ( ₪ מיליארד .)2018 66 הגודש בכבישים נובע מהגידול המהיר באוכלוסייה ובהיקף הנסועה לצד השקעה נמוכה בתשתיות ובתחבורה ציבורית בשל מדיניות המעודדת שימוש ברכב פרטי. 67 בשנים 2017-2004 גדלו אוכלוסיית ישראל ואורך הכבישים בכ- 28% , אולם היקף הרכבים גדל בכ- 50% , והיקף הנסועה בכ- 65% . התוצאה היא ירידה של כ- 22.5% בשטח הכבישים הממוצע לכל רכב בשנים אלו, מ- " 67.2 מ ר לרכב בשנת 2004 ל- 52.2 מ"ר לרכב בשנת .2017 היקף השימוש ברכב הפרטי בולט באופן ההגעה של מועסקים למקום עבודתם: 68 ב- 2016 , כ- 60% מהמועסקים במשק הגיעו למקום עבודתם ברכב פרטי לעומת 20% שמשתמשים בתחבורה ציבורית. מכלל העובדים רק 3.4% עושים שימוש ברכבת. במקביל, מת חזקת מגמת היוממות - אחוז הולך וגדל של אנשים העובדים מחוץ לישוב - כך בשנים 2016-2005 עלה משך ההגעה לעבודה בכ- .30% השימוש המוגבר ברכבים פרטים יוצר זיהום אויר משמעותי. כבר כיום כ- 70% מהזיהום האויר אליו נחשפים תושבי הערים מקורו בתחבורה. 69 גם בהינתן מימוש התוכ ניות הקיימות לתחבורה ציבורית, לצד התרחבות השימוש בתחבורה חשמלית, ישראל אינה צפויה לעמוד בהתחייבויותיה הבי נלאומיות לצמצום זיהום האוו יר מתחבורה ב- 20% עד .2030 70 64 הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, דו"ח סיכום מגמות, .2020 65 דו"ח מסכם של ועדת הכלכלה, ישראל עומדת – קידום התחבורה הציבורית בישראל, .2018 66 הכנסת – מרכז מחקר ומידע, התחבורה הציבורית בישראל והגודש בכבישים, .,2019 67 דו"ח מבקר המדינה, 2019 , פרק ראשון – התחבורה הציבורית בישראל. 68 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הסקר החברתי, .2016 69 עמותת 15 דקות 70 המשרד להגנת הסביבה, דוח המעקב אחר פליטות החממה, ' 2021 , עמ .2-3

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=