תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 98 ההוצאה הפרטית הממוצעת בחודש עבור תלמיד ממשפחה ביישובים שדורגו באשכולות הסוציו- אקונומיים 10-8 היה גדול פי שניים מזה שבמשפחות מיישובים שדורגו באשכולות .3-1 120 שיעור הלומדים במערכת החינוך במדינת ישראל מתוך כלל האוכלוסייה הוא מהגבוהים בעולם . בשנת תשפ"א ( )2020/21 למדו במערכת החינוך הישראלית 2.412 מיליון תלמידים, המהווים כ- 20% מהאוכלוסייה (לעומת כ- 14% במדינות ה- OECD .) הצפיפות בכיתות הלימוד במערכת החינוך הישראלית גבו הה במיוחד ביחס לממוצע מדינות ה- OECD . ממוצע התלמידים בכיתה במערכת החינוך הישראלית עומד על .27.8 121 מספר התלמידים בכיתה בחינוך היסודי גבוה ב- 23% ובחטיבות הביניים ב- 25% מ ממוצע מדינות ה- OECD . 122 בהשוואה בין המרכז לבין הנגב והגליל, מספר התלמידים הממוצע בכיתה במרכז גבוה ( 26.8 ) מהמספר הממוצע בנגב ( )25.4 ובגליל ( .)24.8 ממוצע התלמידים למורה במרכז ( 11.1 ) גבוה במובהק מהממוצע בנגב ( 10.2 ) ובגליל ( 10.1 ). ממוצע שעות העבודה השבועיות של מורה ביחס לכל תלמיד אות ו הוא מלמד נמוך יותר במרכז ( 2.8 ) מאשר בנגב ( 3.3 ) ובגליל ( .)3.2 ניכר, כי על אף הצפיפות הגבוהה יותר בכיתות, כמות תלמידים גבוהה יותר לכל מורה ומיעוט שעות מורה- תלמיד במרכז ביחס לנגב והגליל, ההצלחה במבחני הבגרות באזור המרכז גבוהה יותר. זאת בין היתר, בעקבות ההוצ אה הפרטית הגדולה יותר על חינוך באזור המרכז וההשקעה העודפת של הרשויות המקומיות החזקות בחינוך. 123 תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. בשנת הלימודים תשע"ט למדו בישראל מעל ל- 261 אלף תלמידים, אשר הוגדרו כבעלי צרכים מיוחדים. שיעורם של תלמידים אלה מכלל התלמידים שלמדו תחת פיקוח משרד החינוך הינו .11.3% נתוני משרד החינוך לשנת תשע"ז מצביעים על כך, שתלמידי חינוך מיוחד רבים נדרשים ללמוד במסגרות מרוחקות ממקום מגוריהם, בשל היעדר מסגרות מותאמות עבורם. פערים אלה ניכרים בעיקר ביישובי הפריפריה. בחינת נתוני שיעור הרשויות בהן קיימות כי תות ייעודיות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות מסוימות, מעלה, כי קיימים פערים מובהקים בין המחוזות השונים, כאשר ברוב הפרמטרים הצפון והדרום מצויים בנחיתות מובהקת. 124 מדינת ישראל מצויה בפיגור במדדים בינלאומיים בתחום החינוך. הציון של ישראל בתחום החינוך במדד Better Life Index של מדינות ה- OECD , נמוך - 5.5 בלבד מתוך .10 125 הציון הממוצע של תלמידי מערכת החינוך במבחן פיז"ה הבינלאומי נמוך 120 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הוצאה פרטית לתלמיד עבור שירותי חינוך ב- .2020 ,2018 121 אתר שקיפות בחינוך 122 משרד החינוך, מינהל כלכלה ותקציבים, מערכת החינוך בישראל בראייה השוואתית בינלאומית, .2019 123 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הרשויות המקומיות בישראל - קבצי נתונים לעיבוד .2020 – 1999 הניתוחים נעשו על נתוני שנת 2020 שאינם כוללים את מערכת החינוך החרדית. 124 הכנסת – מרכז המחקר והמידע, מרכז המחקר והמידע של הכנסת: מחסור במסגרות חינוך מיוחד: מיפוי צרכים ומענים, .2018 125 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, פני החברה בישראל_פערים בין מרכז לפריפריה, .2019

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=