תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 30 ושל דור ה- Y ככלל. מכאן עולה ש המגורים ביישוב פרברי, שנחשבים כיתרון המובהק של הנגב והגליל, קוסמים פחות לקהל היעד. לפי מחקרים העוסקים בהעדפות המגורים של בני ה' מעמד היצירתי', עיר עם חיי תרבות ופנאי, חיי קהילה (אישית ומקצועית), מרחב פיזי בעל חזות חיצונית אטרקטיבית, הליכתיות , נגישות וקישוריות למוקדי החיים בעיר , חינוך ב רמה גבוהה ואוכלוסייה שכוללת 'טלנטים' בתחומים מגוונים (כגון: יזמים, אנשי תרבות ואמנים) – עשויה להוות גורם משיכה. למכלול הגורמים שיוצרים עירוניות טובה, יש השפעת גומלין על פיתוח התעסוקה שכן ה כלכלה נוצרת במקום בו אנשים נפגשים. ככל שהמקומות אטרקטיביים יותר כך הם מושכים יותר אנשים ועסקים. כלומר, יצירת הסביבה העירונית המושכת, חשובה לא פחות מיצירת מנועי צמיחה כלכליים, שכן היא עצמה מהווה מנוע צמיחה . רבות מ דובר על יתרונות הערים הגדולות בתחום התעסוקה, אולם כיום גוברת ההבנה כי האפשרות של ערים לספק צריכה של פנאי וחוויות ( 'The Consumer City' ) היא שהופכת אותן לאטרקטיביות לא פחות. השילוב בין ההזדמנויות התעסוקתיות לבין אפשרויות הצריכה המגוונות מוביל לדינמיקה של צמיחה. נוצרת השפעה הדדית, שבה לא ברור האם התעסוקה המתקדמת (והשכר הגבוה שלצידה) מובילה לעלייה בצריכה, א ו שאפשרויות הצריכה המתקדמות מושכות את ההון האנושי ובכך יוצרות את המשרות בענפי התעסוקה המתקדמים. מנגד, העדרם של מחוללי תעסוקה ו צריכה, מוביל ל'מעגל קסמים' שלילי שמוביל לדעיכת האזור. במשך שנים, סובלת מדינת ישראל מ' מעגל קסמים' זה, בו הצפיפות במרכז הארץ, ומאידך מיעוט תושבים בצפון ובדרום, מובילים לכדאיות כלכלית נמוכה להשקעות באזורים אלו. היעדר ההשקעות בנגב ובגליל, גורם ל מחסור תמידי בתשתיות ובגורמי משיכה, שבתורו משמר את רמת הביקוש הנמוכה לחיים בנגב ובגליל ואת עודף הביקוש לחיים במרכז. המענים הנקודתיים שניתנו עד היום, לא נתנו מענה הולם לכשל השוק ועל כך שימרו את המצב. אסטרטגיה למיתוג מקום ( Place branding ) נועדה להשפיע על תפישות התושבים ואנשים מב חוץ בנוגע לעיר, לאזור או ל מדינה. תפישה חיובית לגבי מקום היא בעלת ערך כלכלי מוחשי, שכן היא מהווה תנאי לכך שאנשים ירצו לחיות, לעבוד ולבקר בו. בעידן של תחרות וניידות של ההון האנושי והעסקים, מותג חזק הוא נכס בעל ערך שנותן לערים יתרון תחרותי על פני אחרות. מוניטין טוב מאפשר לערים להתחרות על גידול בהשקעות של המגזר הציבורי והפרטי, תוך מש יכה של הון ומשאבי אנוש. גורמים שונים חוברים על מנת ליצור מותג מקומי חזק, ביניהם: מאפייני ה סביבה הבנויה, תחושת הזהות, הרווחה והשייכות של התושבים, ערכי הליבה של העיר, היסטוריה ומורשת , סגנון חיים ו תרבות . האופן הסובייקטיבי בו גורמים אלו נתפש ים בידי קהל היעד, מבסס ת תדמית ייחודית. המותג המקומי, אם כן, הוא שיקוף של האופן שבו תושבי העיר רואים אותה, ו האופן בו העיר רוצה להיתפש כלפי חוץ. זהו הסיפור המשותף ( story telling ) של התושבים ואיך שהם מספרים אותו לעצמם ולקהל היעד. על מנת לעודד שינוי תפישה בנוג ע למקום, צריך הסיפור המקומי ליצור הבנה בקרב קהל היעד שמשהו אחר קורה בו.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=