תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 101 אחד האתגרים המשמעותיים עמם מתמודדות מערכות חינוך ברחבי העולם כיום, הוא הכנת התלמידים לחיים עתידיים הנתונים לשינויים מהירים ותחת קיומה של אי ודאות. קיימת הסכמה על כך, שהמשקל בשוק זה עובר מהידע המקצועי לכישורים מותאמי סביבה דינאמית: כישורים חברתיים, תקשורת, חשיבה מסדר גבוה, שליטה עצמית ותפישה עצמית חיובית. בעולם המשתנה מתבססת ההבנה, כי הכשרה אחת לאורך חיי ה עובד (כגון תואר אקדמי או לימודי תעודה) אינה מספקת וכי קיימת חשיבות עליונה ללמידה לאורך החיים - למידה תכליתית, המתרחשת באופן מתמשך, במטרה לשפר מיומנויות או לרכוש ידע או יכולות המקנות לעובד גמישות תעסוקתית. בישראל, כפי שעולה מדו"ח מבקר המדינה, בכל הנוגע לשית וף מעסיקים בהליכי ההכשרות של האגף להכשרה מקצועית, "כ- 7 אחוזים בלבד מהמשתתפים בהכשרות המקצועיות הממומנות של האגף להכשרה מקצועית עושים זאת באחד המסלולים שבשיתוף מעסיקים, על אף ההסכמה שמסלולים אלו הם האפקטיביים ביותר". 134 נוכח התהליכים הטכנולוגיי ם המואצים, בהם נתון העולם בכלל ושוק התעסוקה בפרט, מושם הדגש על מקצועות ה– STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה), אשר מרבית העובדים יידרשו לרמת סף של שליטה בהם. בישראל, מנתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת ( 2021 ), בשנת הלימודים תש"פ, כ- 27% מהסטודנטים שהחלו לימודים לתואר ראשון במקצועות המדעיים- טכנולוגייים ( STEM ) גדלו בישובים באשכול כלכלי 9-10 בהשוואה ל- 14% בלבד באשכולות .6-5 135 עם זאת, קיימות מגוון של תוכניות לקידום לימודי STEM בנגב ובגליל. מערכות חינוך ברחבי העולם ביצעו הטמעה של שיטות לימוד חדשניות והתאמתן לעידן הטכנולוגי, ובכללן: ▪ למידה מותאמת אישית ( Personalized Learning ) - תכניות אלה מבוססות על מתן אפשרות לתלמידים להתקדם בקצב למידה אישי, תוך הערכה על בסיס איכות הביצוע. בשיטה זו התלמידים עובדים עם מוריהם ומגדירים יעדים. שיטות אלו נתפשות כבעלות פוטנציאל לחיזוק בעלות התלמיד על תהליך הלמידה, אחריות, עצמאות, ו יצירתיות בשל התאמה אישית לתלמיד וליכולותיו. 136 בישראל, תוכניות לימוד אישיות הן חלק משיטת הלימוד של בתי ספר דמוקרטים. כעשרים מסגרות חינוך דמוקרטיות פעילות ברחבי המדינה מיסודי ועד תיכון. 137 134 דוח מבקר המדינה, עמ' .3 135 רוטנברג, בת חן, כלי מדיניות אפשריים להגדלת משקל המועסקים במגזר ההייטק , הכנסת – מרכז המחקר והמידע, .2021 136 , UNICEF -income countries Trends in digital personalized learning in lowand middle 137 אתר מסגרות, בית ספר דמוקרטי

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=