תנועת אור

מסמך זה גובש בשותפות של מאות א.נשי מפתח, בריכוז מעבדת גוטסמן לעתיד ישראל, מיסודה של תנועת אור © 110 התיירות, שהיה במגמת עליה בשנים טרם המשבר, צנח בשנת 2020 והמשיך לרדת גם בשנת 2021 , בעקבות הגבלות הקורונה במעברי הגבול. כך, בשנת 2019 עמדה תפוסת החדרים במלונות התיירות על 69.5% . בעקבות התפרצות נגיף הקורונה והפגיעה הקשה בענף התיירות, בשנת 2020 נרשמה תפוסה של . 24.8% בלבד לאחר המשבר, השתקם ענף התיירות בהדרגה , עם ירידת ההגבלות ושיקום הכלכלה. דוגמא לכך ניתן לראות במספר הלינות של ישראלים במלונות תיירות בישראל. מספר הלינות היה יציב בין השנים 2015-2019 , ועמד על כ- 13.6 מיליון לינות של ישראלים בשנה. בשנת 2020 , שנת המשבר, חלה צניחה חדה במספרם לכ- 7 מיליון לינות בלבד בשנה זאת. בשנת 2021 טיפסו מספר הלינות של ישראלים במלונות תיירות לכ- 14.7 מיליון לינות, הגבוה אף מהשנים שקדמו למשבר, זאת ניתן לייחס להמשך קיומן של ההגבלות על יציאה מהארץ, וצמצום ההגבלות בפנים המדינה. 160 בעקבות תהליכים של אוטומציה ודיגיטציה ישנו צפי להיעלמות משרות, שתביא לעליה משמעותית בכמות שעות הפנאי ובהתאם לגידול בצריכת פעילויות תיירות, תרבות ופנאי. עם זאת, בישראל, שיעור הגברים שעבדו 45 שעות בשבוע או יותר נשאר יציב בין השנים 1995 ל- 2015 ואילו אצל נשים (לא חרדיות), חלה עליה בשיעור ההשתתפות בשוק העבוד ה ובהיקף שעות העבודה. כמו כן, למרות עלייה של 30% ב תוצר לשעת עבודה לנפש, לא חלה עלייה בכמות שעות הפנאי. 161 שיעור הולך וגדל של צרכנים נוטה להזמין טיולים דרך אתרי תיירות, או אפליקציות, המציעות חוויות מותאמות אישית. מגמה זאת מחליפה את תפקידם של סוכני הנסיעות האנושיים, תפקיד שהולך ונעלם עם התרחבות השימוש בטכנולוגיה דיגיטלית והמענה האישי גם הוא עובר לאמצעים וירטואליים. גם צריכת תרבות ופנאי מתאפיינת בביקושים לחוויה מותאמת אישית. מגמה זו ראתה צמיחה עצומה בשנים האחרונות, וצפויה להמשיך לצמוח. הדיגיטציה מגבירה גישה ל תוכן תרבותי ותיירותי ומניעה את צמיחתו באמצעות האינטרנט. מוסדות תרבות רבים באירופה (למשל מוזיאונים ותיאטראות) מתנסים בשירותים דיגיטליים חדשים. כך למשל, באמצעות סיורי מציאות מדומה ( VR ), במוסדות תרבות ו אטרקציות לקוחות יכולים לחוות את החוויה, ולקבל החלטות לגבי הזמנות. 162 ניכרת מגמה של תיירים היוצאים לחופשות קצרות יותר, לעיתים תוך פיצול החופשה השנתית ליחידות קטנות, כאשר בכל חופשה קצרה הם מחפשים חוויות שמותאמות לפרופיל האישי שלהם. התיירים מצפים כי יוכלו להגיע להתאמה גבוהה לחוויה המקומית, באמצעות קבלת המחשה באינטרנט וכן באמצעות ייעול של תהליכי ההזמנה וה רכישה. 160 הלשכה המרכזית לס טטיסטיקה, רבעון סטטיסטי לתיירות ולשירותי הארחה, ,2022 לוח .29 161 סטי, עופר. "יותר כסף – יותר פנאי?", הארץ, .2021 162 the cultural and creative sectors Deloite, Market analysis of

RkJQdWJsaXNoZXIy MjgzNzA=